Top Reviews

Friday, March 20, 2009

Mass Effect Review

Η Bioware βρίσκεται στο χώρο δημιουργίας crpg's για πάνω από μια δεκαετία, και έχει στο ρόστερ της ουκ ολίγους αξιόλογους τίτλους. Συγκεκριμένα στα crpg's με φουτουριστικό space setting, όμως, παίζει μόνη της στο γήπεδο χωρίς αντιπάλους. Το Mass Effect μας φέρνει στο μυαλό την εποχή του Knights of the Old-Republic, όχι μόνο εξαιτίας του διαστημικού περιεχομένου, αλλά κυρίως λόγω του πρωτότυπου gameplay , της σφιχτοδεμένης ιστορίας και του συστήματος μάχης, που αποτελεί κατά την γνώμη μου το σήμα κατατεθέν της Bioware.

Πριν περάσουμε στα βασικά, ας δούμε πως ανταποκρίνεται το παιχνίδι στον ακρογωνιαίο λίθο κάθε rpg, την δημιουργία χαρακτήρα δηλαδή. Ο χαρακτήρας που καλείται να δημιουργήσει ο παίχτης λαμβάνει το επίθετο Shepard, είτε είναι ανδρας είτε γυναίκα. Από εκεί και πέρα μπορεί να προθέσει όποια χαρακτηριστικά εκείνος θέλει, με τεράστια δυνατότητα παραμετροποίησης, που φτάνει τα επίπεδα του Oblivion. Στην συνέχεια καλείται να διαλέξει ανάμεσα στις 6 τον αριθμό υποστηριζόμενες classes. Έτσι, έχουμε τους 3 βασικούς Soldier, Engineer και Adept (κάτι σαν spell-caster του διαστήματος) και στους συνδιασμούς τους που δημιουργούν τον Infiltrator (Sold-Eng), τον Vanguard (Sol-Adpt) και τον Sentinel (Eng-Adpt). Όποιο συνδυασμό και αν επιλέξουμε, σίγουρα τα υπόλοιπα δεν θα μας λείψουν αφού τα κατέχουν οι σύντοφοι που θα συναντήσουμε στην συνέχεια.

Η ιστορία ξεκινά με πρωταγωνιστή εμάς σαν Commander Shepard, όπου φτάνουμε στον πλανήτη Eden Prime για να σταματήσουμε αυτό που αρχικά φαίνεται σαν εξωγήινη εισβολή. Εκεί θα βρούμε ένα Beacon που στέλνει συνεχώς κάποιο σήμα το οποίο μπορούμε να διαβάσουμε μονάχα εμείς. Με μια πολύ έντονη σκηνή, τόσο από πλευράς εφέ όσο και αφηγηματικά, η ιστορία πέρνει μια άλλη τροπή και ξεκινάνε οι μπελάδες μας. Τα πράγματα χειροτερεύουν όταν έρχεται στην μέση ένας turian (φυλή) ο Saren, που είναι spectre (κάτι σαν Jedi) και καλούμαστε να μαζέψουμε πληροφορίες εναντίον του για να αποδείξουμε ότι είναι ένοχος κάποιων εγκλημάτων. Δεν λέω παρακάτω, για να μην το χαλάσω... Το σενάριο, αν και μικρό σε έκταση, είναι αρκετά καλό , στα πρότυπα που μας έχουν συνηθίσει τα “παιδιά” της Bioware, τραβόντας τον θεατή στην ιστορία και τον κόσμο του.

Ο κλασικός, πλέον “action” χειρισμός με τα WASD πλήκτρα, βρίσκεται και εδώ, χωρίς να ενοχλεί, αντιθέτως μάλιστα, δεν προξενεί κανένα πρόβλημα ακόμα και όταν πρέπει να ανατεθούν εντολές στους teammates. Η κάμερα λειτουργεί σε 3rd person view και δεν “μπλοκάρει” όταν μπλεχτούμε σε μεγάλες μάχες ή βρεθούμε σε κλειστούς χώρους.

Το HUD είναι λιτό κι απέριττο, με το πολύ χρήσιμο ραντάρ που δείχνει τους “κακούς” και τον εύχρηστο χάρτη που σας λέει που πρέπει να πάτε. Το inventory επίσης είναι απλό, αφού δεν περιλαμβάνει τα (λίγα τον αριθμό) quest items, τα οποία καταγράφονται στο Quest log και χωρίζεται σε weapons, armour, grenades και τα upgrades για όλα τα προηγούμενα.

Οι σύντροφοί σας σας ακολουθόυν από την στιγμή που θα αφήσετε την Citadel και έπειτα. Σας δίνεται δε η δυνατότητα να επιλέξετε ποιούς θα χρησιμοποιήσετε κάθε φορά, ανάλογα με την στρατηγική που θέλετε να ακολουθήσετε, καθώς έχουν διαφορετικές ικανότητες και classes. Επίσης, μπορείτε να αφήσετε την CPU να αναλάβει το leveling τους ή να τους ανεβάζετε manually όπως εσείς επιθυμείτε. Κάθε φορά επιτρέπεται να σας ακολουθούν δυο μόνο μέλη της ομάδας σας, στους οποίους μπορείτε να δώσετε και εντολές κατά την διάρκεια της μάχης και ενώ “παγώσετε” την δράση. Σας δίνεται η δυνατότητα να χειριστείτε μόνο τον/την Commander Shepard, αλλά μπορείτε να ελένξετε μέσω των εντολών αυτών και τα υπόλοιπα μέλη, αφού πέρα από το “πήγαινε εκεί” ή “κάτσε στη θέση σου” μπορείτε να τους διατάξετε να αλλάξουν όπλα και να χρησιμοποιήσουν κάποια ειδική ικανότητα που διαθέτουν, ακριβώς όπως στο KotoR. Η διαφορά είναι πως, αν κάποιος από την ομάδα πεθάνει δεν τρέχει κάτι, αλλά αν πέσει ο/η Shepard...game over και reload...

Οι μάχες κυμαίνονται σε λογικά επίπεδα και αν χρησιμοποιήσετε σωστά τα μέλη όλης της ομάδας και όχι μόνο τον ήρωά σας, τότε θα σας δυσκολέψουν ελάχιστα. Το level design λειτουργεί υπέρ του παίχτη αν χρησιμοποιηθεί σωστά. Αν καλύπτεστε συχνά πίσω από αντικείμενα ή τοίχους, αν κάνετε crouch για να αποφύγετε τα πυρά των εχθρών και δεν αποκόπτεστε πολύ από το group σας τότε η επιτυχία στις μάχες είναι δεδομένη.

Στις στιγμές όπου η δράση των όπλων λείπει, αναλαμβάνουν δράση οι γλώσσες και τα persuasion skills σας. Οι διάλογοι σε μορφή “δέντρου”, προοθούν την ιστορία με έναν πολύ έξυπνο τρόπο, δίνοντάς σας κάθε στιγμή την ευκαιρία να επεκταθείτε σε ένα θέμα προς συζήτηση, ή να διαλέξετε κάποιο άλλο. Οι επιλογές σας σε αυτόν τον τομέα καθορίζουν τον δείκτη Paragon-Renegade του χαρακτήρα (κάτι σαν light-dark side)δίνοντας διαφορετικά αποτελέσματα και συμπεριφορές από τους NPC's.

Η δράση του παιχνδιού εκτυλλίσεται σε συγκεκριμένα πλανητικά συστήματα, στα οποία ταξιδεύετε με το σκάφος σας. Πέρα από αυτούς τους πλανήτες, υπάρχουν κι άλλοι τους οποίους καλείστε να εξερευνήσετε χάρη κάποιων side-quests, με αποτέλεσμα να σας επιφέρουν κάποια resources ή νέα objectives. Μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για rpg, οπότε διαθέτει όλα τα χαρακτηριστικά quests, χωρίς όμως να κουράζει επαναλαμβάνοντάς τα.

Αν ο τίτλος έχασε το oscar σεναρίου παρά τρίχα, τότε σίγουρα του αξίζει ένα για τα γραφικά του. Εκπληκτικά μοντέλα, λεπτομερέστατα textures, ατμοσφαιρικοί φωτισμοί και τοποθεσίες. Αν δεν διαθέτετε ισχυρό μηχάνημα, θα χάσετε, βέβαια, λίγη από την μαγεία του. Το film grain effect που υπάρχει σε όλη την εξέλιξη και όχι μόνο στα cinematics δίνει την εντύπωση ότι παρακολουθούμε ταινία ή σειρά (βλ. Battlestar Galactica) και όχι ότι παίζουμε κάποιο παιχνίδι. Τα κοντινά στους χαρακτήρες σοκάρουν με τον ρεαλισμό τους, με το lip-sync να είναι από τα καλύτερα που έχουμε δει σε game.

Σε ένα space game οποιουδήποτε τύπου, που σέβεται τον εαυτό του δεν θα μπορούσαν να λείπουν τα καλά ηχητικά εφέ. Τα laser, οι εκρήξεις και οι ομιλίες δείχνουν την καλή ποιότητα παραγωγής. Η μουσική παίζει σημαντικό ρόλο στην αίσθηση που δίνει το παιχνίδι και στην dark διάθεση που θέλει να επιβάλει. Σημειώστε πως ο ήχος είναι ο μοναδικός τομέας του παιχνιδιού που παρουσίασε προβλήματα, με ορισμένες φορές απλά να σωπάζουν τα πάντα μετα από κάποιο loading screen, και να επανέρχονται με το επόμενο reload. Μετά το patch βέβαια, όλα διορθώνονται, οπότε μην ξεχάσετε να το εγκαταστήσετε εξ αρχής.

Ολοκληρόνοντας, το Mass Effect είναι το καλύτερο space rpg και ένας από τους καλύτερους rpg τίτλους των τελευταίων χρόνων, μέχρι τον επόμενο της Bioware που...coming soon (λέγε με Mass Effect 2). Μπορεί να φαίνεται υπερβολικό, αλλά δεν είναι δυνατόν να χαρακτηριστεί αλλιώς ένας τίτλος τόσο υψηλής παραγωγής και καλογραμμένου σεναρίου που έχει φτιαχτεί από τους μαίτρ του είδους. Τα όποια εμφανή τεχνικά προβλήματα του διαγράφονται μετά το πρώτο κι όλας patch, και αν ήταν μεγαλύτερο σε διάρκεια θα μιλούσαμε για το παιχνίδι της δεκαετίας. Απολαύστε το...


Βαθμολογία - 9/10

Γραφικά - 9/10

Ήχος - 7/10

Gameplay - 8.5/10

Σενάριο - 8/10




No comments: