Top Reviews

Monday, October 11, 2010

Amnesia: The Dark Descent

 
Στην αγορά των games τα τελευταία χρόνια, έχουν εκλείψει τίτλοι με βαθύ περιεχόμενο και επιβλητική ατμόσφαιρα. Τα λουσάτα γραφικά, το αδιάκοπο gameplay και τα κινηματογραφικά εφέ, είναι μόνο η μια όψη του νομίσματος που προσφέρουν οι εταιρείες παραγωγής. Υπάρχουν όμως και άλλοι παράγοντες που κάνουν ένα παιχνίδι να αξίζει τα λεφτά του και μια θέση στη συλλογή σας. Στοιχεία όπως η ατμόσφαιρα ή η απορρόφηση από ένα game σε τέτοιο βαθμό που να το σκέφτεσαι ακόμα και αφού κάνεις quit. Στοιχεία όπως ανατριχιαστικοί ήχοι ή κινήσεις σκιών στο σκοτάδι,  που αφήνουν το σημάδι τους στο μυαλό σου για καιρό. Ένα τέτοιο παιχνίδι είναι το Amnesia: The Dark Descent.
Δημιουργός του Amnesia είναι η Frictional Games, που είναι υπεύθυνη για την σειρά Penumbra και αν κάποιος κρίνει από το παρελθόν της, πρέπει να έχει μεγάλες προσδοκίες για τον νέο της τίτλο. Αναφέρουμε εξ αρχής ότι δεν έχει κυκλοφορήσει retail έκδοση του παιχνιδιού, πέρα από την Ρωσία. Μπορείτε παρόλα αυτά να κατεβάσετε την digital έκδοση από το site της Frictional ή από το Steam.

Call of Brennenburg

Ο χαρακτήρας που χειρίζεστε λέγεται Daniel και το όνομά του είναι το μόνο πράγμα που γνωρίζετε στην έναρξη της περιπέτειάς σας. Ξυπνάτε στον πύργο Brennenburg, πάσχοντας από αμνησία -εξ ου και ο τίτλος- και προσπαθείτε να βγείτε έξω και προφανώς να επαναφέρετε την μνήμη σας. Τα βήματά σας στοιχειώνει ένας σκοτεινός τρόμος, μια αόρατη σκιά, που φροντίζει να σας κοψοχλιάζει με κάθε ευκαιρία. Το σενάριο εξελίσσεται μέσα από σημειώματα και ημερολόγια που βρίσκετε στον πύργο, τα οποία προέρχονται από άγνωστους σε εσάς χαρακτήρες, αλλά και από τον ίδιο σας τον εαυτό, που τα έγραψε απ' ότι  φαίνεται, όταν είχε σώας τας φρένας. Πέρα από τα κείμενα, συχνά πυκνά θα τρώτε “φλασιές” κυριολεκτικά, που σας δίνουν περαιτέρω στοιχεία για το παρελθόν σας.  Ορισμένα δηλαδή, αντικείμενα ή δωμάτια επαναφέρουν κάποιες από τις αναμνήσεις σας, συνήθως υπό την μορφή συνομιλιών, που εμφανίζονται μέσω κάποιων flashbacks.
Σκοτεινό και gore όσο δεν πάει
Η αφήγηση είναι κλιμακωτή και μετριασμένη, χωρίς να δίνει στοιχεία στο πιάτο και χωρίς να απαντάει ή να εξηγεί το γιατί συμβαίνουν κάποια πράγματα, δίνοντάς τους ακόμα πιο απόκοσμη διάσταση. Το σενάριο σε γενικές γραμμές είναι απόλυτα σκοτεινό, με πολύ καλά γραμμένα κείμενα και ανατριχιαστική ατμόσφαιρα που παραπέμπει στα έργα του H.P.Lovecraft. Αναφορές σε σκοτεινούς τρόμους, διαστάσεις με ασύμμετρη γεωμετρία και χαρακτήρες αραβικής καταγωγής είναι μόνο λίγα από τα στοιχεία που συνδέουν το Amnesia με την μυθολογία που έπλασε ο γνωστός συγγραφέας.

Φόβος και παράνοια

Οι σεναριακές αναφορές, δεν είναι το μόνο πράγμα που συνδέει το Amnesia με τον Lovecraft. Το παιχνίδι  εκμεταλλεύεται στο έπακρο την θεωρία που είχε ο Lovecraft περί τρόμου και έτσι τον παρουσίαζε στις ιστορίες του. Σύμφωνα με αυτή τη θεωρία, είναι πιο τρομαχτικό κάτι το οποίο δεν μπορείς να δεις ή ακόμα καλύτερα να κατανοήσεις αφήνοντας το μυαλό σου να το πλάσει, παρά κάτι το οποίο βλέπεις μπροστά σου, όσο αποκρουστικό ή αηδιαστικό κι αν είναι.

Έτσι στο Amnesia σπάνιες θα είναι οι στιγμές που κάποιο τέρας θα εμφανιστεί μπροστά σας έτοιμο να σας κατασπαράξει. Θα σας κυνηγήσει στις σκιές, θα εμφανιστεί στο βάθος ενός δωματίου για λίγο ή θα περάσει δίπλα σας, αλλά όταν θα το αντιληφθείτε θα είναι πλέον αργά. Ουσιαστικά στην οθόνη σας δεν εμφανίζεται σχεδόν τίποτα πέρα από τα δωμάτια του πύργου και τα έπιπλά τους. Η ατμόσφαιρα όμως που χτίζει σιγά σιγά το Amnesia θα σας απορροφήσει σε τέτοιο βαθμό που θα φοβάστε να σβήσετε το φανάρι σας. Κατ' αυτόν τον τρόπο το παιχνίδι παίζει με τα νεύρα σας και μοιάζει σαν να έχετε βάλει στοίχημα μαζί του για  το αν μπορεί να σας κάνει να τρομάξετε. Μην ποντάρετε πολλά, γιατί μάλλον θα χάσετε.
Ένα από τα flashbacks που θα βιώσετε
Το σκοτάδι είναι ο νούμερο ένα εχθρός που θα αντιμετωπίσετε στο παιχνίδι. Ο Daniel δεν αντέχει στιγμή δίχως φως και γι' αυτό καλείστε να βρίσκεστε κοντά σε πηγές φωτός για να κρατήσετε το sanity σας σε υψηλά επίπεδα. Το sanity είναι για το μυαλό, ότι είναι το heath για την σωματική σας υγεία. Όσο μειώνεται, τόσο περισσότερο “τα χάνετε”. Τα πάντα γύρω σας γυρίζουν, αγχώνεστε και η ανάσα σας βαραίνει, περπατάτε και κινείστε με δυσκολία και η οπτική σας παραμορφώνεται.  Όταν δείτε ή ακούσετε κάτι ξαφνικό ή αφύσικο, το sanity σας αρχίζει και πέφτει.  Όσο τα πράγματα γύρω σας είναι ήρεμα, δεν διατρέχετε κίνδυνο και βρίσκεστε κοντά σε φως, τότε το sanity επανέρχεται στα κανονικά του επίπεδα. Το στοιχείο αυτό είχε παρουσιαστεί σε παρόμοια μορφή για πρώτη φορά στο Call of Cthulhu: The Dark Corners of the Earth της Bethesda, που με την σειρά του το δανείστηκε από το επιτραπέζιο Pen & Paper RPG “Call of Cthulhu”.

Πέρα από τις φωτεινές πηγές που σας παρέχει το κάθε δωμάτιο -από παράθυρα μέχρι τζάκια- μπορείτε να ανάψετε μόνοι σας κεριά και δαυλούς  που υπάρχουν σε αρκετές γωνιές ή να χρησιμοποιήσετε το φανάρι που βρίσκετε στην αρχή του παιχνιδιού. Αρκεί να έχετε τα απαραίτητα προσανάμματα ή λαδάκι αντίστοιχα, κάτι που σας προτρέπει στο να εξερευνήσετε περισσότερο το περιβάλλον.

Φυσικά και...μεταφυσικά

Ο χειρισμός του Amnesia βασίζεται κατά 40% περίπου στα physics. Μπορείτε να σηκώσετε αντικείμενα, να τα περιστρέψετε ή να τα πετάξετε μακριά. Υπάρχουν αντικείμενα που συνδυάζονται μεταξύ τους και άλλα που λειτουργούν συνολικά για την επίλυση ενός γρίφου. Αν κάτι εμποδίζει τον δρόμο σας, πράγμα που θα συμβαίνει αρκετά συχνά, μπορείτε να το σπρώξετε ή να το χτυπήσετε  με κάποιο άλλο αντικείμενο για να περάσετε.

Η κίνησή σας γίνεται με τα WASD πλήκτρα, ενώ με τα Q και E σκύβετε αριστερά ή δεξιά αντίστοιχα, ώστε να βλέπετε κρυμμένοι πίσω από γωνίες. Με το mouse κοιτάτε τριγύρω σας και πιάνετε αντικείμενα. Το inventory ανοίγει με το πλήκτρο Tab και πέρα από τα αντικείμενά σας, εκεί βρίσκονται το journal και η κατάσταση της νοητικής και της σωματικής σας υγείας(sanity και health).
Τα καλογραμμένα κείμενα προωθούν ιδανικά την ιστορία
Το journal χωρίζεται σε τρία μέρη που στηρίζουν με τον καλύτερο τρόπο την αφήγηση και σας παρέχουν βοήθεια σε περίπτωση που κολλήσετε κάπου. Το πρώτο μέρος είναι τα Notes όπου μαζεύονται όλες οι διάσπαρτες σημειώσεις που έχουν σχέση πιθανότατα με κάποιον γρίφο ή τον επόμενο τρόπο δράσης σας. Στο δεύτερο σκέλος συναντάμε τα Diaries, τα οποία συνήθως έχουν αφηγηματικό χαρακτήρα και περιλαμβάνουν ιστορίες που εξιστορούνται από άλλους ήρωες στα ημερολόγιά τους. Τέλος, τα Mementos είναι ουσιαστικά η λίστα με τα quests που έχετε διαθέσιμα και χρειάζονται επίλυση, σε περίπτωση που δεν αντιληφθείτε πλήρως τι πρέπει να κάνετε. Γενικά οι γρίφοι δεν είναι δύσκολοι και κάθε φορά γίνεται πλήρως κατανοητό από τα flashbacks ή τα cutscenes το τι πρέπει να κάνετε για να προχωρήσετε.

Την πρόοδό σας μπορείτε να την σώσετε σε οποιοδήποτε σημείο, μέσα από το μενού παύσης και την επιλογή Save & Exit. Αυτό δεν σας επιτρέπει να δοκιμάσετε πράγματα σώζοντας πριν, αφού για να γίνει αυτό πρέπει να βγείτε  στο κεντρικό μενού και να ξαναμπείτε. Ευτυχώς όταν χάνετε ή πεθαίνετε δεν χάνετε κάτι, έτσι η συγκεκριμένη επιλογή δεν επηρρεάζει ιδιαίτερα. Σημειώστε πως για κάποιον λόγο δεν λειτουργεί σωστα το multitasking της εφαρμογής (Atl+Tab) που σημαίνει πως αν θελήσετε να κάνετε παράλληλα και κάτι άλλο ενώ παίζετε, είστε αναγκασμένοι να βγείτε στο desktop κάνοντας quit.

Adventure ή action

Η ηθελημένη κίνηση των δημιουργών να μην προσθέσουν δυνατότητα μάχης στον χειρισμό, δείχνει με τον καλύτερο τρόπο τις προθέσεις τους. Από την αρχή ως το τέλος παίζετε ένα adventure game και πρέπει να χρησιμοποιήσετε το μυαλό σας για να ξεφύγετε από τις διάφορες δύσκολες καταστάσεις που προκύπτουν. Επειδή, όπως λέει και ο σοφός λαός, όποιος δεν έχει μυαλό έχει πόδια, έχετε την δυνατότητα να τρέχετε, να πηδάτε (Shift και Space αντίστοιχα), για να αποφύγετε τις σκιές που βρίσκονται στο κατόπι σας. Σε ακραίες περιπτώσεις μπορείτε  να κρύβεστε σε σκοτεινές γωνίες μέχρι να περάσει ο κίνδυνος, γονατίζοντας (Lctrl).
Οι γρίφοι του παιχνιδιού δεν θα σας δυσκολέψουν ιδιαίτερα
Για να προχωρήσετε πρέπει να στηριχτείτε στην παρατηρητικότητά σας, στα αποκόμματα σημειωμάτων που βρίσκετε και στις αντανακλαστικές σας ικανότητες. Εν αρχή είναι η εξερεύνηση, καθώς μπορεί να σας αποφέρει χρήσιμα αντικείμενα. Στη συνέχεια η σωστή χρήση των αντικειμένων και ο συνδυασμός τους μπορεί να αποφέρει την λύση που ψάχνετε.

Όπως έχει γίνει κατανοητό, το Amnesia δεν είναι καθαρόαιμο adventure, αλλά κατέχει και action παρεμβολές. Αυτό σημαίνει ότι σε κάποια σημεία θα πρέπει να λύσετε μια σειρά από γρίφους, όχι ιδιαίτερα μεγάλης δυσκολίας, ενώ σε κάποια άλλα θα χρειαστεί να επιστρατεύσετε τα αντανακλαστικά σας για να ξεφύγετε από κάτι που σας κυνηγάει. Ο βαθμός δυσκολίας στις σκηνές δράσης είναι μεταβαλλόμενος ανάλογα με την απόδοσή σας. Έτσι αν το παιχνίδι “δει” ότι δυσκολεύεστε σε μια σκηνή που απαιτείται γρήγορη αντίδραση θα ελαττώσει την ταχύτητα που κινείται αυτό που σας απειλεί ή θα το εμφανίσει λίγο αργότερα χρονικά, ώστε να προλάβετε να φτάσετε στον στόχο σας. Ταυτόχρονα θα σας δίνει και κάποιο σχετικό hint κάθε φορά που θα χάνετε. Αυτό φυσικά για όσους αρέσκονται στα Adventure games είναι αρκετά σημαντική προσθήκη, καθώς κάνει τα σημεία που περιέχουν δράση, εύκολα προσπελάσιμα, οδηγώντας στο ζουμί που είναι οι γρίφοι.

Γραφικά

Όπως είπαμε στο περιβάλλον του παιχνιδιού κυριαρχεί το σκοτάδι. Επομένως οι λεπτομέρειες των επιπέδων δεν φαίνονται, το ίδιο και οι ατέλειες. Τα γραφικά δεν είναι άσχημα, αντιθέτως μάλιστα τα textures είναι καλοδουλεμένα αλλά μην περιμένετε φαντασμαγορικά οπτικά εφέ με γυαλάδες και άριστης ποιότητας μοντέλα. Η οπτική απόδοση στηρίζεταιι στα παιχνίδια του φωτισμού και στην αντίθεση που κάνει το σκοτάδι με μια φωτεινή πηγή. Οι διάφοροι εχθροί δεν φαίνονται στην ουσία, αφού συνεχώς προσπαθείτε να τους αποφύγετε και όχι να τους πλησιάσετε. Τα περισσότερα αντικείμενα όπως βιβλία, πίνακες και μπαούλα, επαναλαμβάνονται στη χρήση τους σε όλα τα επίπεδα. Αυτά με την σειρά τους έχουν αρκετές ομοιότητες, αφού η περιπέτεια εξελίσσεται στο εσωτερικό ενός πύργου, οπότε μην περιμένετε λιβάδια, ποταμάκια ή βουνοπλαγιές, αλλά υπόγειους διαδρόμους, αριστοκρατικά δωμάτια και πλημμυρισμένες αποθήκες.

Το Amnesia χρησιμοποιεί την δεύτερη έκδοση της HPL Engine που ανέπτυξε η Frictional για το Penumbra. Τα αρχικά παραπέμπουν βεβαίως, στο όνομα του H.P.Lovecraft για τον οποίο η συγκεκριμένη εταιρία φαίνεται να τρέφει ιδιαίτερο θαυμασμό. Αξίζει να αναφερθεί ότι έχουν ήδη κυκλοφορήσει τα Tools της HPL, επομένως κατεβάζοντάς τα μπορείτε να δημιουργήσετε από την δική σας περιπέτεια, μέχρι ένα Total Conversion του παιχνιδιού και να τα παίξετε από την επιλογή Custom Story που βρίσκεται στο κεντρικό μενού.
Σε ορισμένα events το sanity σας πέφτει και τα πάντα γύρω θολώνουν
Ήχος
Πόρτες που τρίζουν, κραυγές μέσα από τους τοίχους και βήματα στο από πάνω πάτωμα είναι μονάχα μερικοί από τους ήχους που θα σας στοιχειώσουν. Ο κινηματογράφος μας έχει διδάξει ότι για το στήσιμο μιας τρομαχτικής ατμόσφαιρας χρειάζεται απαραιτήτως πολύ καλή ηχητική απόδοση. Στο Amnesia οι ήχοι έχουν τόσο σημαντικό ρόλο, που θα δυναμώσετε τα ηχεία σας για να ακούτε και το παραμικρό. Μήπως κάποια πόρτα έκλεισε ή αν κάποιος βράχος έπεσε, ακόμα και αν κάποιος σας πλησιάζει, τα πάντα σας μεταφέρονται πρωταρχικά μέσω ήχου και ύστερα οπτικά. Πολλές φορές μάλιστα η επιβίωσή σας στηρίζεται στο τι ακούτε, αφού αυτός είναι ο τρόπος που το παιχνίδι “επικοινωνεί” μαζί σας.

Αυτό που σίγουρα θα σας εντυπωσιάσει είναι οι παραμορφωμένοι ήχοι που ακολουθούν τις περίεργες κινήσεις της εικόνας, όταν συμβαίνει κάποιο τρομαχτικό γεγονός ή όταν αγχώνεστε από την έλλειψη φωτός. Τα επίπεδα του sanity σας  πέφτουν και η αντίληψή σας για τον  χώρο αρχίζει να αλλάζει. Πολύ καλό σαν συνολικό εφέ που θα σας κάνει πραγματικά να ανατριχιάσετε.

Οι φωνές των πρωταγωνιστών είναι αρκετά ταιριαστές, με τον ηθοποιό που παίζει τον Daniel να είναι αρκετά πειστικός και αυθεντικός στον ρόλο του. Ολόκληρη την ιστορία ουσιαστικά την μαθαίνετε από την φωνή του -που είναι και λίγο ψευδής-, όταν διαβάζει τα σημειώματα που αναφέραμε παραπάνω. Η μουσική εμφανίζεται σε ορισμένα μόνο σημεία και όταν υπάρχει σκηνή αγωνίας. Τα ambient θέματα που έχει συνθέσει ο Mikko Tarmia (έχει γράψει και την μουσική των Penumbra), ταιριάζουν γάντι στο σκηνικό και συνολικά ακολουθούν ένα αγωνιώδες μοτίβο σε κλιμάκωση, ανάλογα με την εξέλιξη της δράσης.

Εν κατακλείδι
Το Amnesia είναι παιχνίδι για γερά νεύρα. Οι γρίφοι του είναι απλοί και η δράση του σύντομη. Η ατμόσφαιρά του όμως, δεν έχει προηγούμενο, το ίδιο και η αίσθηση ανατριχίλας και τρόμου που προβάλλει. Αν ακούγοντας την λέξη θρίλερ αλλάζετε κανάλι ή κλείνετε τα αυτιά σας, τότε διαβάζετε λάθος review. Αν σας εξιτάρει μια καλοδουλεμένη ιστορία ψυχολογικού τρόμου που θα σας πετάξει από την καρέκλα, σβήστε τα φώτα, αυξήστε την ένταση των ηχείων και αφήστε το να σας συνεπάρει. Δεν χρειάζεται καν να γίνει αναφορά για τους fans του Lovecraft Mythos...Απλά αποκτήστε το πάση θυσία.


Θετικά
-Πρωτόγνωρα ανατριχιαστική ατμόσφαιρα
-Ύπαρξη sanity
-Εκπληκτικά ηχητικά εφέ
-Gameplay που βασίζεται στα physics

Αρνητικά
-Save & Exit
-Επαναλαμβανόμενα textures
-Δεν λειτουργεί το multitasking

Βαθμολογία- 8.2
Γραφικά-7.9
Ήχος-9.1
Gameplay-8.5
Σενάριο-8.7
Αντοχή-7.2


No comments: